nederlands  |  english
schaduw
Home > Communiceren > Inkjet maakt gepersonaliseerde massacommunicatie in print mogelijk

Inkjet maakt gepersonaliseerde massacommunicatie in print mogelijk - Zalsman Innovative Print

Ga naar nieuws archief


Inkjet maakt gepersonaliseerde massacommunicatie in print mogelijk

Wie persoonlijk met grote groepen consumenten wil communiceren, denkt aan digitale media. Sociale media, landingspagina’s en gerichte mails winnen snel terrein op advertising. Bij printmedia denken we dan aan adverteren in publiekstijdschriften, kranten en het ongericht verspreiden van folders. Aan het rendement op investeringen in advertising wordt steeds meer getwijfeld. Schieten met hagel. Niet voor niets groeien de online bestedingen ten koste van televisie en print. Online is relevant en meetbaar. Vooral kranten en publiekstijdschriften verliezen terrein. Vanwege beperkingen in de technologie was een persoonlijke boodschap in print tot nu toe alleen mogelijk in de vorm van direct mail en alleen verantwoord in te zetten voor persoonlijke brieven en communicatie in het B2B segment.

Inkjet-maakt-Massa-individueel-communiceren-in-print-mogelijk-300x241Print en online verbinden
De komende jaren gaat dit veranderen. Er ontstaan compleet nieuwe mogelijkheden om print te integreren met digitale media. Inkjettechnologie maakt gepersonaliseerde massacommunicatie in print mogelijk, zoals tot nu toe alleen met toner printers in direct mail mogelijk is. Hoogvolume inkjet is het alternatief voor advertising in publiekstijdschriften, kranten en huis aan huis magazines. Gepersonaliseerde massacommunicatie in print.

Zoals vaker is nieuwe technologie de bron van vernieuwing. Wereldwijd zijn er miljarden geïnvesteerd om hoog volume inkjet printkoppen te ontwikkelen. Daarmee is het mogelijk om met snelheden van meer dan honderd meter per minuut variabel te drukken, elke afdruk verschillend en persoonlijk, afgestemd op de ontvanger.

Nieuwe druktechnologie
Nu is variabele dataprinting alleen mogelijk met behulp van toner printers. Op maximaal A3-formaat worden met een snelheid van circa 3600 vel per uur hoog kwalitatieve gepersonaliseerde afdrukken gemaakt. Tonertechnologie heeft beperkingen in kostprijs, snelheid en milieubelasting. Dit laatste vanwege de hitte en dus het energieverbruik dat nodig is om de toner in te branden. Toch zijn er de afgelopen jaren succesvolle toepassingen ontwikkeld voor Business tot business en direct mail. Inkjet kent veel minder beperkingen in vergelijking met offset of diepdruk en zal deze vervangen. De machines zijn eenvoudiger terwijl de drukkwaliteit toeneemt.

Wat is het effect op online conversie?
Hoe kan marketing de nieuwe mogelijkheden benutten? Door communicatie in print te verbinden met online media. Massacommunicatie individueel communiceren via print maakt het mogelijk een relevante boodschap over te brengen en de conversie aanzienlijk te verhogen. Persoonlijke catalogi, productaanbiedingen en magazines, gevuld met relevante content en persoonlijke actiecodes. De start van een (online) customer journey, gedreven door informatie uit loyalty systemen, social media en big data. De koper beïnvloeden, vóórdat de zoektocht op internet start.

Gepersonaliseerde massacommunicatie en print inzetten wordt de nieuwe uitdaging voor de grote consumentenmerken en hun bureaus. Nieuwe communicatieproducten ontwikkelen, databases koppelen en massacommunicatie in print is nu nog vooral een kwestie van schieten met hagel. Begrijpelijk want met tonerprinten is persoonlijke communicatie kostbaar en milieuonvriendelijk. In offset en diepdruk is persoonlijk communiceren onmogelijk. Vanaf nu gaat dit totaal veranderen en wordt persoonlijke communicatie in print onderdeel van het instrumentarium van online marketeers.

Aan de slag?
Bij Zalsman in Kampen is de eerste Ricoh VC 60000 wereldwijd in gebruik genomen. Samen met Quadient software is Zalsman als eerste in Nederland in staat om Printmedia met traditionele print digitale media te combineren. Marketing- en communicatiemanagers met interesse kunnen een afspraak plannen om alles te weten te komen over de mogelijkheden. Er zijn workshops en in-company trainingen beschikbaar, en er kan samengewerkt worden aan de ontwikkeling van nieuwe campagnes, waarbij onderzoeksmodellen beschikbaar zijn om de effecten te meten. Interesse? Mail voor een afspraak!


schaduw


Bij het doorgaan van gebruik van deze website, accepteer je het gebruik van cookies. MEER INFORMATIE

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten